Programy
logo

logo

logo

logo
















CompLearn e-Learning
Online
Gości: 5
Użytkowników: 0
Na tej stronie: 2
Użytkowników: 5, Najnowszy: zenon
Kościuszkowcy w Europie
zenon, środa 18 lipca 2018 - 09:42:37 // Komentarze: 0

W ramach Programu Erasmus + „Mobilność kadry nauczycielskiej” nauczycielki z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wołowie, Pani Izabela Michońska Pani Magdalena Kuska, wyjechały w terminie od 24 czerwca do 1 lipca 2018r na Cypr, aby uczestniczyć w szkoleniu "Robotics and STEM in education" realizowanym przez STANDO Ltd. Organizacja ta w tym samym czasie prowadziła również 2 inne szkolenia, co pozwoliło nam spotkać się z nauczycielami z innych krajów takich jak Irlandia, Finlandia, Portugalia, Estonia i Słowenia. W szkoleniu "Robotics and STEM in education" uczestniczyły tylko 3 osoby - nauczycielka z Estonii i oczywiście 2 przedstawicielki Polski, co sprzyjało efektywnemu przeprowadzeniu różnorodnych ćwiczeń na warsztatach, wymianie doświadczeń, indywidualnemu podejściu trenera do każdego uczestnika mobilności.
Głównym celem prowadzonego w ramach Erasmus + kursu było rozwijanie odpowiednich kompetencji nauczycieli w zakresie programowania robotów z wykorzystaniem BeeBots / BlueBots, Lego WeDo2, Lego Mindstorms EV3, a także przygotowanie programów zajęć do wykorzystania z uczniami w różnych grupach wiekowych. Szkolenie było dla nas bardzo ważne z tego względu, iż robotyka i STEAM zdobywa obecnie ogromne uznanie w zakresie wspierania rozwoju uczniów praktycznie na każdej płaszczyźnie życia. Jak można przeczytać na stronie https://www.robocamp.pl/pl/jak-zalozyc-pracownie-robotyki/ obecnie, w roku 2018, zajęcia z robotyki i programowania globalnie uznaje się za potrzebne i mało kto podważa ich użyteczność w programie szkolnym, zwłaszcza jeśli chodzi o przyswajanie STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts & Maths czyli nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka). Dzięki rosnącej świadomości nauczycieli, szkół i instytucji, zajęcia z robotyki i programowania są wprowadzane do szkół na całym świecie, ponieważ rozwijają u uczniów myślenie komputacyjne, dogłębne zrozumienie otaczającego świata, kreatywność, umiejętność logicznego myślenia, znajdowanie i rozwiązywanie problemów i przede wszystkim tak obecnie ważnej umiejętności jak praca w grupie.

Izabela Michońska, Magdalena Kuska

Korzyści z nauki programowania nie ograniczają się tylko do kwestii zawodowych, ponieważ zarówno dzieci, jak i młodzież mające styczność z robotyką i STEAM zdobywają nie tylko wiedzę i umiejętności potrzebne w pracy, ale przede wszystkim ucząc się programowania, szukają drogi do celu. Kodowanie pokazuje dzieciom, jak w prostszy sposób i skuteczniej rozwiązywać problemy – czy to w kodzie, czy też w życiu codziennym a używanie kodu rozwija części mózgu odpowiedzialne za pamięć, koncentrację oraz języki obce, co może pozytywnie wpłynąć na nabywanie kolejnych umiejętności.
Kurs prowadzony był w języku angielskim, co znacznie wpłynęło na rozwój kompetencji językowych nauczycieli. Rozmowy i dyskusje w trakcie zajęć kursowych, argumentowanie, słuchanie wykładów trenera, spotkania nieformalne z innymi uczestnikami mobilności, wspólne zabawy, wycieczki, żarty podczas posiłków, używanie języka angielskiego w wielu innych sytuacja pozwoliło rozwijać swoje umiejętności językowe i poczuć przyjemność z porozumiewania się w języku obcym. W trakcie szkolenia nauczyciele mieli możliwość poznać systemy edukacyjne krajów innych uczestników mobilności. Zajęcia podczas kursu były prowadzone przede wszystkim metodami aktywnymi z wykorzystaniem komputera, a także z przeprowadzaniem doświadczeń naukowych. Na jedno ze spotkań przyjechał do nas naukowiec z Cypryjskiej Akademii Nauk, Viken Tavitian, który pokazał nam, jak w ciekawy sposób zainteresować uczniów nauką i przekazywać im wiedzę na temat STEAM – najlepsza nauka przez doświadczanie – STEAM jest wszędzie i spotykamy się z tą dziedziną każdego dnia na każdym kroku i zadaniem nauczycieli jest uświadamianie tego uczniom.
Jednym z elementów wyjazdu w ramach mobilności nauczycielskiej było także poznanie historii, tradycji, kultury i zwyczajów Cypru. Uczestnicy mieli możliwość zasmakowania tradycyjnych cypryjskich i greckich potraw, uczestnictwa w wieczorze greckim, wspólnym wyjeździe do bio farmy pokazującej tradycyjne życie mieszkańców Cypru. Po intensywnych szkoleniach mogliśmy wspólnie zobaczyć ciekawe miejsca na Cyprze – Nikozję, Larnakę, Pafos.