UczeĹ zdolny to taki, ktĂłry w podobnych warunkach przewyĹźsza innych uczniĂłw w wykonywaniu tych samych dziaĹaĹ; osiÄ
gniÄcia ucznia zdolnego w nauce i w innych dziedzinach sÄ
najczÄĹciej wysokie, oryginalne i twĂłrcze legitymuje siÄ on prawie zawsze wysokim lub bardzo wysokim poziomem zdolnoĹci ogĂłlnych i specjalnych.
Cele ogĂłlne
1. Rozwijanie zainteresowaĹ i zdolnoĹci.
2. Popularyzacja wiedzy i umiejÄtnoĹci biologicznych i geograficznych wĹrĂłd uczniĂłw.
3. Rozwijanie i rozszerzanie wiadomoĹci.
4. Doskonalenie umiejÄtnoĹci posĹugiwania siÄ biologiÄ i geografiÄ w praktyce.
5. Przygotowanie do korzystania z nowych technologii informacji.
6. KsztaĹtowanie samodzielnego twĂłrczego myĹlenia.
7. KsztaĹtowanie postaw wobec otaczajÄ cego Ĺrodowiska.
8. KsztaĹtowanie umiejÄtnoĹci pracy z materiaĹami ĹşrĂłdĹowymi â poprawnego ich rozumienia i interpretacji.
9. OsiÄ gniÄÄ takĹźe uzasadnienia tej oceny dokonywanymi wyborami wartoĹci.
10. Doskonalenie umiejÄtnoĹci wypowiedzi pisemnej osiÄ gniÄÄ ustnej.
11. ZachÄcanie do syntetyzowania wiadomoĹci pochodzÄ cych osiÄ gniÄÄ róşnych dyscyplin naukowych, przydatnych w poznawaniu historii.
12. Doskonalenie umiejÄtnoĹci docierania do róşnych ĹşrĂłdeĹ informacji historycznej oraz wykorzystywania mediĂłw jako ĹşrĂłdeĹ informacji.
13. Doskonalenie umiejÄtnoĹci poszukiwania, porzÄ dkowania, wykorzystywania osiÄ gniÄÄ przechowywania róşnych rodzajĂłw informacji.
14. Uczenie rzetelnoĹci badawczej,
15. ZachÄcanie do zrozumienia przydatnoĹci wiedzy historycznej we wĹasnym Ĺźyciu.
Procedury osiÄ gniÄÄ celĂłw:
1. WyĹonienie uczniĂłw uzdolnionych zmotywowaÄ ich do pracy z materiaĹem rozszerzonym.
2. Praca z wykorzystaniem encyklopedii, sĹownikĂłw czasopism popularnonaukowych. praca ze ĹşrĂłdĹami historycznymi, Internetu itp.
3. Stosowanie biologii i geografii w Ĺźyciu codziennym.
4. StaĹa przynoszÄ ca wymierne efekty praca w zespoĹach.
-dyskusja i poszukiwanie drogi do rozwiÄ zywania problemĂłw, stawianie hipotez i wybĂłr, wnioskowanie.
-prezentacja swojego punktu widzenia.
5. Pobudzanie aktywnoĹci umysĹowej uczniĂłw rozwijanie logicznego myĹlenia poprzez zabawy strategiczne, ĹamigĹĂłwki.
6. Rozwijanie zadaĹ z konkursĂłw biologicznych i geograficznych.
7. ZachÄcanie uczniĂłw do udziaĹu w konkursach biologicznych i geograficznych.
Cechy osobowe wskazujÄ ce na ponadprzeciÄtne moĹźliwoĹci ucznia:
Uczniowie zdolni:
1. proponujÄ oryginalne, praktyczne i teoretyczne rozwiÄ zania róşnych problemĂłw;
2. wysuwajÄ krytyczne uwagi i spostrzeĹźenia w przypadku wĹasnych bĹÄdĂłw;
3. aktywnie wĹÄ czajÄ siÄ do dyskusji prezentujÄ c wĹasne poglÄ dy;
4. kontynuujÄ pracÄ mimo trudnoĹci;
5. trafnie dostrzegajÄ zaleĹźnoĹci przyczynowo-skutkowe;
6. majÄ twĂłrczÄ wyobraĹşniÄ oraz ĹatwoĹÄ skupiania uwagi;
7. posiadajÄ swoistÄ umiejÄtnoĹÄ uczenia siÄ i ĹatwoĹÄ zapamiÄtywania;
8. sÄ dociekliwi, rozwaĹźni, ambitni;
Ponadto uczeĹ uzdolniony charakteryzuje siÄ:
⢠wysokÄ inteligencjÄ ;
⢠wysokÄ twĂłrczoĹciÄ i wysokim zaangaĹźowaniem siÄ w realizacjÄ podejmowanych dziaĹaĹ;
⢠Ĺatwiej przezwyciÄĹźa trudnoĹci;
⢠powaĹźnie traktuje proces uczenia siÄ;
⢠robi staĹe postÄpy i jest efektywny w tym procesie;
Warunki decydujÄ ce o zdolnoĹciach ucznia
Na funkcjonowanie uczniĂłw zdolnych podstawowy wpĹyw majÄ warunki:
1. indywidualno - psychologiczne:
⢠inteligencja
⢠wyobraźnia i fantazja
⢠dyspozycje motywacyjne
⢠typ ukĹadu nerwowego
2. spoĹeczno - Ĺrodowiskowe:
⢠warunki rodzinne i szkolne,
⢠szeroko rozumiane Ĺrodowisko,
⢠grupy rĂłwieĹnicze itd.
3. spoĹeczno â oĹwiatowe:
⢠sytuacja spoĹeczna ucznia w szkole;
⢠poziom wiedzy i umiejÄtnoĹci merytorycznych pedagogicznych nauczycieli;
⢠wĹaĹciwa postawa nauczyciela;
4. materialno â techniczne:
⢠wĹaĹciwa baza dydaktyczna szkoĹy;
Jednak gĹĂłwnym warunkiem rozwoju zdolnoĹci jest dobry instruktaĹź nauczyciela i odpowiednie formy nauczania np.
⢠wskazywanie dziecku najlepszych wzorĂłw dziaĹania;
⢠wprowadzanie dziecka w najbardziej skuteczne sposoby Äwiczenia;
⢠zachÄcanie do systematycznej pracy;
⢠wzmacnianie i utrwalanie motywacji podtrzymujÄ cej napiÄcie wysiĹkĂłw;
Identyfikacja uczniĂłw zdolnych
W procesie identyfikacji uczniĂłw zdolnych naleĹźy przewidzieÄ trzy zasadnicze sytuacje:
⢠pierwsza sytuacja dotyczyÄ bÄdzie wszystkich tych uczniĂłw zdolnych, ktĂłrzy od razu sami siÄ identyfikujÄ ( ujawniajÄ ) gĹĂłwnie swoim zachowaniem, inteligencjÄ , wiedzÄ itp. Trzeba tÄ identyfikacjÄ wstÄpnie akceptowaÄ, ale prowadziÄ przez dĹuĹźszy czas obserwacjÄ i badania nad nimi, aby potwierdziÄ uzdolnienia a raczej okreĹliÄ, jakiego rzeczywiĹcie sÄ one rodzaju, aby wĹaĹciwie stymulowaÄ ich rozwĂłj.
⢠druga sytuacja zwiÄ zana bÄdzie z tymi uczniami, co do ktĂłrych przypuszczamy, Ĺźe sÄ uzdolnieni, ale mamy wÄ tpliwoĹci i nie wiemy jakiego rodzaju sÄ to uzdolnienia. Przypuszczenia nasze musimy potwierdziÄ lub odrzuciÄ. Jest to grupa najliczniejsza, ktĂłrÄ dopiero mamy zidentyfikowaÄ.
⢠trzecia sytuacja - to pozostali uczniowie wĹrĂłd ktĂłrych trzeba odkryÄ, odnaleĹşÄ uzdolnionych i rozwinÄ Ä tak, aby ich zdolnoĹci, czasami bardzo specyficzne zaczÄĹy siÄ ujawniaÄ.
zasady nauczania stosowane przez nauczyciela
1. zasada ciÄ gĹoĹci w nauczaniu (wykorzystanie zbioru doĹwiadczeĹ nauczycieli)
2. zasada giÄtkoĹci (zmiana kolejnoĹci realizacji treĹci programowych)
3. zasada wychodzenia naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom
4. zasada zróşnicowanego nagromadzania alternatywnych sposobĂłw osiÄ gania celĂłw wymaganych programem
5. zasada integracji wszystkich zdolnoĹci ucznia (wiedzy, zaangaĹźowania, inteligencji, intuicji)
6. zasada otwartoĹci (eliminujÄ ca przeszkody ograniczajÄ ce dziaĹalnoĹÄ poznawczÄ )
7. zasada niezaleĹźnoĹci (uczeĹ moĹźe siÄ uczyÄ tego, czego chce)
8. zasada motywacji (dziaĹanie z wewnÄtrznych pobudek)
Nauczyciel pracujÄ cy z uczniem zdolnym powinien:
⢠dokumentowaÄ i kontrolowaÄ postÄpy ucznia
⢠dostosowaÄ lekcje do jego poziomu (ponadprogramowe prace)
⢠wprowadzaÄ innowacje edukacyjne;
⢠motywowaÄ ucznia w przypadku poniesionych poraĹźek;
⢠odpowiednio dobieraÄ zadania;
⢠wspĂłĹpracowaÄ ze Ĺrodowiskiem ucznia;
⢠udostÄpniaÄ wĹasne materiaĹy pomocnicze;
⢠wskazywaÄ literaturÄ;
⢠udostÄpniaÄ regulaminy konkursĂłw;
⢠powiadamiaÄ o terminie konkursĂłw;
Renata KabaĹa
Lidzbark WarmiĹski
Cele ogĂłlne
1. Rozwijanie zainteresowaĹ i zdolnoĹci.
2. Popularyzacja wiedzy i umiejÄtnoĹci biologicznych i geograficznych wĹrĂłd uczniĂłw.
3. Rozwijanie i rozszerzanie wiadomoĹci.
4. Doskonalenie umiejÄtnoĹci posĹugiwania siÄ biologiÄ i geografiÄ w praktyce.
5. Przygotowanie do korzystania z nowych technologii informacji.
6. KsztaĹtowanie samodzielnego twĂłrczego myĹlenia.
7. KsztaĹtowanie postaw wobec otaczajÄ cego Ĺrodowiska.
8. KsztaĹtowanie umiejÄtnoĹci pracy z materiaĹami ĹşrĂłdĹowymi â poprawnego ich rozumienia i interpretacji.
9. OsiÄ gniÄÄ takĹźe uzasadnienia tej oceny dokonywanymi wyborami wartoĹci.
10. Doskonalenie umiejÄtnoĹci wypowiedzi pisemnej osiÄ gniÄÄ ustnej.
11. ZachÄcanie do syntetyzowania wiadomoĹci pochodzÄ cych osiÄ gniÄÄ róşnych dyscyplin naukowych, przydatnych w poznawaniu historii.
12. Doskonalenie umiejÄtnoĹci docierania do róşnych ĹşrĂłdeĹ informacji historycznej oraz wykorzystywania mediĂłw jako ĹşrĂłdeĹ informacji.
13. Doskonalenie umiejÄtnoĹci poszukiwania, porzÄ dkowania, wykorzystywania osiÄ gniÄÄ przechowywania róşnych rodzajĂłw informacji.
14. Uczenie rzetelnoĹci badawczej,
15. ZachÄcanie do zrozumienia przydatnoĹci wiedzy historycznej we wĹasnym Ĺźyciu.
Procedury osiÄ gniÄÄ celĂłw:
1. WyĹonienie uczniĂłw uzdolnionych zmotywowaÄ ich do pracy z materiaĹem rozszerzonym.
2. Praca z wykorzystaniem encyklopedii, sĹownikĂłw czasopism popularnonaukowych. praca ze ĹşrĂłdĹami historycznymi, Internetu itp.
3. Stosowanie biologii i geografii w Ĺźyciu codziennym.
4. StaĹa przynoszÄ ca wymierne efekty praca w zespoĹach.
-dyskusja i poszukiwanie drogi do rozwiÄ zywania problemĂłw, stawianie hipotez i wybĂłr, wnioskowanie.
-prezentacja swojego punktu widzenia.
5. Pobudzanie aktywnoĹci umysĹowej uczniĂłw rozwijanie logicznego myĹlenia poprzez zabawy strategiczne, ĹamigĹĂłwki.
6. Rozwijanie zadaĹ z konkursĂłw biologicznych i geograficznych.
7. ZachÄcanie uczniĂłw do udziaĹu w konkursach biologicznych i geograficznych.
Cechy osobowe wskazujÄ ce na ponadprzeciÄtne moĹźliwoĹci ucznia:
Uczniowie zdolni:
1. proponujÄ oryginalne, praktyczne i teoretyczne rozwiÄ zania róşnych problemĂłw;
2. wysuwajÄ krytyczne uwagi i spostrzeĹźenia w przypadku wĹasnych bĹÄdĂłw;
3. aktywnie wĹÄ czajÄ siÄ do dyskusji prezentujÄ c wĹasne poglÄ dy;
4. kontynuujÄ pracÄ mimo trudnoĹci;
5. trafnie dostrzegajÄ zaleĹźnoĹci przyczynowo-skutkowe;
6. majÄ twĂłrczÄ wyobraĹşniÄ oraz ĹatwoĹÄ skupiania uwagi;
7. posiadajÄ swoistÄ umiejÄtnoĹÄ uczenia siÄ i ĹatwoĹÄ zapamiÄtywania;
8. sÄ dociekliwi, rozwaĹźni, ambitni;
Ponadto uczeĹ uzdolniony charakteryzuje siÄ:
⢠wysokÄ inteligencjÄ ;
⢠wysokÄ twĂłrczoĹciÄ i wysokim zaangaĹźowaniem siÄ w realizacjÄ podejmowanych dziaĹaĹ;
⢠Ĺatwiej przezwyciÄĹźa trudnoĹci;
⢠powaĹźnie traktuje proces uczenia siÄ;
⢠robi staĹe postÄpy i jest efektywny w tym procesie;
Warunki decydujÄ ce o zdolnoĹciach ucznia
Na funkcjonowanie uczniĂłw zdolnych podstawowy wpĹyw majÄ warunki:
1. indywidualno - psychologiczne:
⢠inteligencja
⢠wyobraźnia i fantazja
⢠dyspozycje motywacyjne
⢠typ ukĹadu nerwowego
2. spoĹeczno - Ĺrodowiskowe:
⢠warunki rodzinne i szkolne,
⢠szeroko rozumiane Ĺrodowisko,
⢠grupy rĂłwieĹnicze itd.
3. spoĹeczno â oĹwiatowe:
⢠sytuacja spoĹeczna ucznia w szkole;
⢠poziom wiedzy i umiejÄtnoĹci merytorycznych pedagogicznych nauczycieli;
⢠wĹaĹciwa postawa nauczyciela;
4. materialno â techniczne:
⢠wĹaĹciwa baza dydaktyczna szkoĹy;
Jednak gĹĂłwnym warunkiem rozwoju zdolnoĹci jest dobry instruktaĹź nauczyciela i odpowiednie formy nauczania np.
⢠wskazywanie dziecku najlepszych wzorĂłw dziaĹania;
⢠wprowadzanie dziecka w najbardziej skuteczne sposoby Äwiczenia;
⢠zachÄcanie do systematycznej pracy;
⢠wzmacnianie i utrwalanie motywacji podtrzymujÄ cej napiÄcie wysiĹkĂłw;
Identyfikacja uczniĂłw zdolnych
W procesie identyfikacji uczniĂłw zdolnych naleĹźy przewidzieÄ trzy zasadnicze sytuacje:
⢠pierwsza sytuacja dotyczyÄ bÄdzie wszystkich tych uczniĂłw zdolnych, ktĂłrzy od razu sami siÄ identyfikujÄ ( ujawniajÄ ) gĹĂłwnie swoim zachowaniem, inteligencjÄ , wiedzÄ itp. Trzeba tÄ identyfikacjÄ wstÄpnie akceptowaÄ, ale prowadziÄ przez dĹuĹźszy czas obserwacjÄ i badania nad nimi, aby potwierdziÄ uzdolnienia a raczej okreĹliÄ, jakiego rzeczywiĹcie sÄ one rodzaju, aby wĹaĹciwie stymulowaÄ ich rozwĂłj.
⢠druga sytuacja zwiÄ zana bÄdzie z tymi uczniami, co do ktĂłrych przypuszczamy, Ĺźe sÄ uzdolnieni, ale mamy wÄ tpliwoĹci i nie wiemy jakiego rodzaju sÄ to uzdolnienia. Przypuszczenia nasze musimy potwierdziÄ lub odrzuciÄ. Jest to grupa najliczniejsza, ktĂłrÄ dopiero mamy zidentyfikowaÄ.
⢠trzecia sytuacja - to pozostali uczniowie wĹrĂłd ktĂłrych trzeba odkryÄ, odnaleĹşÄ uzdolnionych i rozwinÄ Ä tak, aby ich zdolnoĹci, czasami bardzo specyficzne zaczÄĹy siÄ ujawniaÄ.
zasady nauczania stosowane przez nauczyciela
1. zasada ciÄ gĹoĹci w nauczaniu (wykorzystanie zbioru doĹwiadczeĹ nauczycieli)
2. zasada giÄtkoĹci (zmiana kolejnoĹci realizacji treĹci programowych)
3. zasada wychodzenia naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom
4. zasada zróşnicowanego nagromadzania alternatywnych sposobĂłw osiÄ gania celĂłw wymaganych programem
5. zasada integracji wszystkich zdolnoĹci ucznia (wiedzy, zaangaĹźowania, inteligencji, intuicji)
6. zasada otwartoĹci (eliminujÄ ca przeszkody ograniczajÄ ce dziaĹalnoĹÄ poznawczÄ )
7. zasada niezaleĹźnoĹci (uczeĹ moĹźe siÄ uczyÄ tego, czego chce)
8. zasada motywacji (dziaĹanie z wewnÄtrznych pobudek)
Nauczyciel pracujÄ cy z uczniem zdolnym powinien:
⢠dokumentowaÄ i kontrolowaÄ postÄpy ucznia
⢠dostosowaÄ lekcje do jego poziomu (ponadprogramowe prace)
⢠wprowadzaÄ innowacje edukacyjne;
⢠motywowaÄ ucznia w przypadku poniesionych poraĹźek;
⢠odpowiednio dobieraÄ zadania;
⢠wspĂłĹpracowaÄ ze Ĺrodowiskiem ucznia;
⢠udostÄpniaÄ wĹasne materiaĹy pomocnicze;
⢠wskazywaÄ literaturÄ;
⢠udostÄpniaÄ regulaminy konkursĂłw;
⢠powiadamiaÄ o terminie konkursĂłw;
Renata KabaĹa
Lidzbark WarmiĹski