Programy
logo

logo

logo

logo
















CompLearn e-Learning
Online
Gości: 7
Użytkowników: 0
Na tej stronie: 2
Użytkowników: 5, Najnowszy: zenon
Zdalne nauczanie sposobem na wzrost aktywności uczniów
sebas, wtorek 27 marca 2018 - 09:22:04 // Komentarze: 0

To, że uczniowie wolą spędzać czas przy komputerze, niż przy podręczniku, to wie prawie każdy nauczyciel. Szukamy różnych form i metod pracy, aby zachęcić ucznia do wzrostu aktywności, zaangażowania w procesie nauczania, a co za tym idzie, również wzrostu motywacji wewnętrznej każdego podopiecznego. Ciekawym sposobem jest platforma moodle. I to był temat przewodni Sieci Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Przedmiotów Zawodowych, które odbyło się w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wołowie w dniu 20.03.2018 roku. Na spotkanie zostali zaproszeni wszyscy chętni nauczyciele, którzy chcą poszerzyć swój warsztat pracy i wykorzystywać nowoczesne i aktywizujące uczniów narzędzie. Spotkanie prowadził Pan Zenon Pędziwiatr, nauczyciel informatyki i przedmiotów zawodowych informatycznych, który z pasją opowiadał o swoich doświadczeniach z pracy na platformie. Nauczyciele usłyszeli o zaletach pracy z moodle, o technicznej stronie zarządzania serwisem i kursami, a co najważniejsze, zobaczyli jak w praktyce wygląda praca nauczyciela i uczniów z wykorzystaniem moodla.

Izabela Michońska

Pan Zenon zaprezentował kursy, które są obecnie dostępne dla uczniów Technikum Informatycznego, możliwości sprawdzania zamieszczanych prac uczniów, a także kontroli uczestnictwa uczniów i pracy na platformie. Po spotkaniu wiemy, iż to jest przyszłość naszej pracy! Praktycznie wszystkie szkoły wyższe w taki sposób zdalnie pracują ze studentami, i jak można przeczytać na stronie Politechniki Wrocławskiej – „Ogólnouczelniana platforma e-learningowa Politechniki Wrocławskiej, oparta o system LMS Moodle, wspomaga zajęcia dydaktyczne począwszy od 2007r. Jest miejscem, w którym ruch nie ustaje nawet nocą, przy wciąż wzrastającej popularności wśród prowadzących i studentów naszej uczelni”.
Więc dlaczego my mamy nie wykorzystać tego bezpłatnego narzędzia? Tym bardziej, że możemy skorzystać na początek z repozytorium kursów on-line do kształcenia zawodowego przygotowanych w 2012 roku, które są dostępne dla wszystkich na stronie http://www.kno.koweziu.edu.pl/repozytorium-kursow.html. Repozytorium składa się z 169 kursów on-line do kształcenia zawodowego opracowanych w ramach projektu systemowego KOWEZiU „Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie”. I jak można przeczytać na stronie, kursy dedykowane są głównie słuchaczom kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jednak poszczególne moduły kursu (prezentacje, filmy, podcasty) można również z powodzeniem wykorzystywać podczas zajęć w szkole. Są to kursy do wielu kwalifikacji, więc warto zaglądnąć i zapoznać się z ofertą. Każda zainteresowana szkoła/placówka może bezpłatnie pobrać kurs i zainstalować go na własnej platformie e-learningowejMoodle, każdy kurs jest dostępny jako podgląd i kursy są udostępnione na podstawie umowy licencyjnej. Kursy podzielone są na grupy, więc łatwo odnaleźć potrzebny kurs. Znajdziemy kusry dla zawodów kształconych w naszej szkole, m.in.:
a) grupa zawodów Ekonomiczno-finansowo-biurowa,
b) grupa zawodów Transportowa
c) grupa zawodów Mechaniczna
d) Grupa zawodów Kształtowania środowiska
A w każdej z grup można znaleźć podział na określone kwalifikacje np. A 30, A 31 czy A 32. Są także kursy dedykowane dla wszystkich zawodów, np. kurs BHP, pierwszej pomocy, biznesplan, marketing. Kurs pierwszej pomocy mógłby być pierwszym kursem dla wszystkich nauczycieli, a także rodziców i uczniów. Nigdy dość wiedzy na temat udzielania pomocy w miejscu pracy, pomocy w sytuacjach nieurazowych i pomocy w stanach nagłych pochodzenia urazowego – to właśnie działy tego kursu. Pomysł do przemyślenia;-)
A dlaczego moodle?
Jak można przeczytać na stronie http://www.komputerswiat.pl/centrum-wiedzy-konsumenta/hobby-i-edukacja/wszystko-o-moodle/dlaczego-moodle.aspxmoodle jest obecnie najpopularniejszym systemem zarządzania treściami edukacyjnymi. To bardzo elastyczna, prosta w obsłudze, bezpieczna i przede wszystkim darmowa platforma przeznaczona do zdalnego nauczania. Jest powszechnie używana przez szkoły, uniwersytety i firmy. Pierwsza wersja platformy została opublikowana w 2002 roku. Obecnie projekt jest budowany przez szerokie grono osób i finansowany przez sieć instytucji chcących, by rósł w siłę. Moodle już od momentu zainstalowania na serwerze jest wyposażony w funkcje takie jak dziennik ocen, kalendarz czy moduły pozwalające na szybkie sprawdzanie wiedzy i przesyłanie plików. Moodle to internetowa platforma służąca do nauczania i uczenia się. Mówiąc bardziej oficjalnym językiem, to system zarządzania treścią (CMS, Content Management System) wyspecjalizowany w e-learningu. W praktyce Moodle przypomina platformy blogowe, ale ma specjalistyczne narzędzia pozwalające na lepszą kontrolę i uatrakcyjnienie procesu uczenia. Z użyciem tej platformy powstało prawie osiem milionów kursów online na całym świecie.
I my dołóżmy do tej liczby swoje kursy!